Annette Vogel

 "Wat we hoorden waren liedjes, uiteenlopend van sfeer en melodie. Boeiend en dan weer onderhoudend en nooit sleets of voorspelbaar. Maar ook niet gezocht om virtuoos te willen wezen. Naast de invloeden die ze zelf al vermeldde, hoorden we NOrah Johans, Katie Melua en Melanie in de verte.. Maar ook weer niet bedacht.

Zang, gitaar en bas in de stemmen gelaagd. Jazzy, funky. En tal van onderwerpen, oa het dorpje waarder, dat even tegen het licht werd gehouden. Uiterst aangenaam gevarieerd optreden."  (Hans Veen /AOP Gorinchem/ Café De Keizer)

"Singer-songwriter Annette Vogel zingt en schrijft nummers en wordt begeleid door Mario Kaspers op bas en Jannet Fink op viool. De nummers zijn beslist origineel; mooie arrangementen en inhoudelijk ook iets te zeggen." (Café Scheltema Leiden / pr/Pim Rusch) 

"Ik deel dit even omdat je Annette Vogel en Sidekick Mario Kaspers een keer moet hebben gezien.Je hebt tegenwoordig een shitload aan "singer-songwriters" en sommigen hebben mooie liedjes en zelfs ook nog een mooie stem, maar Annette en haar muziek staat daar los van en op zichzelf.Ze benadert het schrijven van muziek op haar eigen soms onnavolgbare manier en haar teksten zijn zelden alledaags." ( Muziekspecialist "De Spoel" - Frits Spoelstra)

"De combinatie van zang, gitaar en bas vullen elkaar erg goed aan. Het hele optreden bleef boeien!" (geluidsman Plankgasten)

"Klinkt erg goed, bedoeld als opbouwend: mag wat mij betreft textueel ietsje minder woorden; teksten mogen nog directer" (programmeur Einde Wereld)

interview in blad Live Podium dec. 2016


Link here: http://www.podium1071.nl/annettevogel2017.html


Ellen De Wolf/ sept 2017/ Café Checkpoint Charlie Amsterdam

Annette Vogel op zondag 27 augustus 2017 in Café Checkpoint Charlie, Amsterdam

Het was een mooie zomerse zondag en tijdens een fietstocht in het prachtige licht van de namiddag zon, besloot ik naar het optreden van Annette Vogel in Café Checkpoint Charlie te gaan.

Annette heb ik in 2012 leren kennen als singer-songwriter. Ze trad op in de Noorderparkkamer in Amsterdam Noord en bood daar als initiator tevens een podium aan diverse andere muzikanten, bekend als SWAN. En dat doet ze, ondanks allerlei andere muzikale avonturen, nog steeds.

Ik had haar al jaren niet gesproken of gezien, laat staan horen en zien optreden. Via Facebook zag ik tot mijn genoegen dat ze nog steeds actief in de muziek is en regelmatig optreedt op uiteenlopende locaties in het land. Ik was nieuwsgierig geworden en die nieuwsgierigheid werd zeer aangenaam bevredigd. Frontvrouw Annette speelde met haar vaste basgitarist Mario Kaspers, een topper (kan hij ook zingen?), waarmee ze een (vruchtbaar) duo vormt en met, voor deze gelegenheid, de percussionist Tom Vos op cajon (zo'n heerlijke boxje, mits goed bespeeld en dat werd het!).

De prettige drive en het tempo wat het drietal in geluid voortbracht verraste mij. De ritmesectie deed de zang en het spel van Annette zonder meer goed en ik was verbaasd over de groei van haar stem en gitaarklanken, waarbij complexe overgangen en inventieve bruggetjes niet werden geschuwd. Het (mij vaak te) lieflijke en onschuldige heeft ruimte gemaakt voor kracht en een lekkere (heart)beat. Inderdaad: “Cut the crab!” (titelsong van de in juni 2016 uitgebrachte cd), meer balls! Goed ook dat niet alle liedjes van begin tot eind “vol gezongen” werden. Gelukkig, en terecht, is er nu lucht voor drum en bas in mooi samengesmolten instrumentale periodes, die wat mij betreft een groter aandeel mogen hebben. Ik voelde me daarbij soms licht als een “Formless Creature”, ook een van Annette's songs. En van het in deze samenstelling uitgevoerde “Irish (girl) in Paris”, waarin Annette de tijd nam haar stem prachtig neer te zetten, raakte ik tot tranen toe geroerd. Dit liedje staat. Zonder een vorm van haast of ongeduld die ik soms wel eens in Annette bespeur. Overigens bij deze een compliment aan de man achter de geluidsknoppen.

Ik heb hierdoor niet alleen een heel fijne middag beleefd. Thuis heb ik via internet nog even geluisterd naar de muziek die Annette samen met violiste Jannet Fink heeft gemaakt. Ook het Keltisch aandoende “Thunder and Lightning” bekoort mij en past heel goed bij haar klankkleuren.

Annette heeft weer koers gezet. Ik ben benieuwd wat deze kleurrijke, muzikale tocht haar en haar partner(s) gaat brengen.

Ellen de Wolf, Amsterdam